معرفی وبلاگ
معارف اسلامی توسط: سید محسن فروغی
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 149266
تعداد نوشته ها : 226
تعداد نظرات : 15
Rss
طراح قالب

                          بسم الله الرحمن الرحیم

                  « ا لسلام علیک یا جواد الائمه »

   قال  محمد بن علی الجواد (سلام الله علیه ):

      «المؤمن یحتاج الی ثلاث خصال : توفیق من الله وواعظ من نفسه

                           وقبول ممن ینصحه»:

امام محمد تقی (سلام الله علیه ) فرمود:«مؤمن به سه خصلت نیاز دارد :(1)-توفیق از حق تعالی(2)-واعظی از نفس خودکه پیوسته او را موعظه کند(3)-آن کس که او را نصیحت کندقبول کند».شرح روایت توفیق الهی یک سرمایه ای است که به هر کس ندهند  به بیان دیگر موهبتی الهی است.چه بسیار افرادی که امکانات در اختیار دارند اما توفیق ندارند به عنوان مثال به برخی از آنها اشاره می شود تا کسانی که از این معنا غافلند سعی در به دست آوردن آن کنندامید است که این روایت موجب بیداری وتذکر غافلین قرار بگیرد تا فرصت باقی است خود را اصلاح نمایند!!چه بسیار افرادی که ثروتمند هستند وخرجهای بیهوده دارند اما در مواردی که اجر وپاداش دارد مانند کمک به مستمندان ودستگیری از بیچارگان ویا در امور خیریه مصرف نمی کنند با این که دست ودل باز هستند وبخیل نیستند ویا این که در اول وقت کاری ندارد بدون عذر نمازش را به تأخیر می اندازد واز فضیلت اول وقت خود را محروم می نماید ویا موقع فضیلت نماز شب را درک می کند وبیدار است اما به خود اجازه خواندن  نماز شب را نمی دهد و... ایتها همه حکایت از یک معنا دارد وآن نداشتن توفیقی است که امام جواد (سلام الله علیها ) به آن اشاره فرمودند.در یک کلام با داشتن امکانات ووجود مقدمات اما موفق به انجام کار خیر نمی شوند  حال نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چه امری موجب می شود تا توفیق الهی از بندگان گرفته شود؟این سؤالی است که اگر کسی به پاسخ اوبرسد امید نجات براو هست . در پاسخ باید گفت که ممکن است علل مختلفی داشته باشد اما مهمترین آن گناه ومعصیت است که موجب سلب توفیق از بندگان می شود لذا حضرت بااین بیان به مؤمنین هشدار می دهند که اگر گرفتار شیطان وهوای نفس شده و از این امتیاز محروم هستند به فکر چاره باشند وموانعی که موجب شده است تا توفیق از آنها گرففته شده است را بر طرف کرده واز این موهبت الهی بهره مند گردند

 ادامه دارد...

دسته ها :

               بسم الله الرحمن الرحیم

رحمت واسعۀ  الهی در ماه مبارک رمضان

 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) در جمعه آخر ماه شعبان درخطبه ای که خواندند ،فرمودند:

«...ایهاالناس! قد اقبل الیکم شهرالله بالبرکة والرحمة والمغفرة ...» =

« ای مردم ! روکرده است به شما ماه خدا با برکت ورحمت ومغفرت (آمرزش گناهان) ،

 ماهی است که نزد پروردگار بهترین ماه ها وروزهایش بهترین روزها است وشبهایش بهترین شبها است وساعت هایش بهترین ساعتها است و آن ماهی است که شما را به ضیافت خداوند دعوت شده اید

...نفسهای شما در آن ثواب تسبیح رادارد وخواب شما ثواب عبادت دارد واعمال شما در آن مقبول است ودعاهای شما در آن مستجاب است پس سؤال کنید وبخواهید از پروردگارخودبه نیت های درست ودلهای پاکیزه از گناهان ،تا توفیق دهد شما را یرای روزه داشتن آن وتلاوت کردن قرآن در آن ، یدرستی که شقی وبد عاقبت کسی است که محروم گردد از آمرزش خدا در این ماه عطیم . ویاد کنید به گرسنگی وتشنگی در این ماه تشنگی وگرسنگی روز قیامت را وصدقه بدهید بر فقیران ومسکینان خودواحترام کنید پیران خود راوبه کودکان خود مهربانی کنید ونوازش نمائید...ونگاهدارید زبانهای خود رااز آنچه که نباید گفت وچشمهای خود را از آنچه حلال نیست

نگاه کردن به آن ،بپوشید وباز دارید گوشهای خود رااز آنچه شنیدن آن حلال نیست ...» در فراز دیگر از خطبه سفارش نماز  در این ماه را می کنند «...بار سنگین گناهان را با طلب آمرزش از خدا

وبا انجام دادن سجده های طولانی وبدانید که حق تعالی به عزت وجلال خود سوگند یاد کرده است که عذاب نکند نماز گزاران و سجده کنندگان در این ماه را و ایشان را به آتش جهنم در روز قیامت نترساند...»ونیز در بخش دیگر از آن سفارش به دادن افطاری به روزه داران نمودند «...بپرهیزید از آتش جهنم به افطار دادن روزه داران اگر چه به نصف خرما با شد  ،گر چه به یک شربت آبی باشد...»ونیز سفارش به خواندن قرآن فرمودند به این که «...کسی که یک آیۀ قرآن در این ماه بخواند ثواب کسی را دارد که در ماههای  دیگر ختم قرآن کرده باشد...»سپس فرمودند: «ای مردم !در های بهشت در این ماه باز است پس از خدا بخواهید که به روی شما نبندد ودرهای جهنم در این ماه بسته است ،از پروردگار خودبخواهید که برروی شما نگشاید و شیاطین را در این ماه غُل کرده و بسته اند

پس از خدا بخواهید که ایشان را برشما مسلّط نگرداند...» .

امیدواریم که خداوند تبارک وتعالی از فیوضات وبرکات این ماه ما را بهرمند بگرداند ورحمت واسعۀ خود را شامل حال ما قرار بدهد .

   آمین یارب العالمین .

دسته ها :
  بسم الله الرحمن الرحیم

    سید الشهداء رحمت واسعۀ الهی

     « یا رحمةالله الواسعه ویا باب نجاة الامّه...»

حال این آتشی که این گونه در بهترین لحظات برای نجات از آن به خدا پناه می بریم در پرتو عظمت امام حسین (علیه السلام )خاموش می شود.

 بیان مطلب

از آن جائی که خداوند تبارک وتعالی ارحم الراحمین است برای نجات بندگان از عذاب وآتش راههائی را معین کرده است تا از آن طریق بندگان از رحمت او، بهره مند شوند .از طرفی سفارش شده است که برای تقرب جستن به درگاه الهی  از وسیله استفاده کنید.واین معنا در قرآن آمده است :

«یا ایها الذین آمنوا اتقواالله  وابتغوا الیه الوسیله» = «ای کسانی که ایمان آورده اید !تقوا الهی را پیشه کنید واز (مخالفت فرمان ) خدا بپرهیزید؛ ووسیله ای برای تقرب او بجوئید »/سوره مائده /آیه /35 . وبهترین وسیلۀ  تقّرب ،بندگان مقرب خدا وند متعال ،اولیاء الله خاصه حضرات معصومین (علیهم السلام ) هستندکه می توانند واسطۀ ازبرای فیض و رحمت الهی باشند .

واما تقرب به خداوند متعال، از طریق حضرت ابی عبدالله الحسین سید الشهداء (سلام الله علیها) می تواند نزدیکترین راه بوده باشد ، این نکته ای است که از روایات معصومین (علیهم السلام ) استفاده

می شود ،  ازآن جمله است «کل الخیر فی باب الحسین (علیه السلام ) » = همۀ خوبیها در خانۀ امام حسین (علیه السلام ) است . خداوند متعال شفا را در تربت او قرار داده واجابت دعا را در تحت قبۀ آن حضرت قرار داده است واین معنا برای شیعیان وپیروان ومحبین آن حضرت پوشیده نیست وبالاتر از همه این که ، خداوند متعال برای کسانی که برای مظلومیت آن حضرت عزاداری کنند امتیازی در نظر گرفته که مقام والای آن حضرت را می رساند وآن این که : آتش جهنمی که آن گونه از نجاتش در بهترین لحظات از خدا وند متعال باید مسئلت کنیم در پرتو عزاداری برای آن حضرت خاموش می شود وبرای عزاداران آن حضرت حرام می گردد به عبارتی دیگر عزاداری برای آن حضرت عِدل توبه است ،چطور یک بندۀ گنهکار اگر توبه کند واز کردۀ خود پشیمان شود خداوند گناهان آو را می آمرزد  همین طور اگر کسی از روی ایمان برای مظلومیت سید الشهداء (سلام الله علیه) عزاداری کرده ویک قطره اشک بریزد خداوند او را بخشیده واز عذاب جهنم نجات می دهد.    

حتی در روایت آمده است که اگر یک قطره اشک عزادار حضرتش به آتش جهنم بیفتد آتش را از بین می برد، به طوری که حرارت جهنم از بین می رود ( کنایه از اثرآن است ):«...فلو انّ قطرة من دموعه سقطت فی جهنم  لاطفئت حرها حتی لایوجد لها حر...»کامل الزیارات /ص/108

در این مقوله روایات زیادی آمده است طالبین می توانند به کتاب کامل الزیارت مرحوم محمدبن قولویه مراجعه نمایند.

دسته ها :
                   یسم الله الرحمن الرحیم

 قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمةالله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم »سوره زمر آیه (53) =

اللهم کن لولیک الحجةبن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه فی هذه الساعة وفی کل ساعة ولّیا وحافظا وقائدا وناصرا ودلیلا وعینا حتی تسکته ارضک طوعا وتمتعه فیها طویلا

خداوند انشاءالله فرج امام زمان را برما نزدیک بگرداند وما را از اعوان وانصار آن حضرت قرار بدهد صلوات جلیّ ختم کنید

     « اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجّل فرجهم»

خداوند تبارک وتعالی می فرماید «بگو :ای بندگان من که بر خود اسراف وستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشویدکه خداوند همۀ گناهان را می آمرزد ؛ زیرا اوبسیار آمرزنده ومهربان است »ودر جای دیگر می فرماید «ان ّالحسنات یذهبن السّیئات»سوره هود آیة (114)که حسنات وکارهای خداپسند موجب آمرزش

گناهان می شود ودر جای دیگر باز آمده است که نه تنها خداوند گناهان را می آمرزد بلکه گناهان را به حسنات مبدل میکند تا نامۀ اعمال آنها خالی نباشد در قرآن آمده است که «فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات»سورۀ فرقان آیۀ/70

 اما نکاتی که لازم به ذکر است و نباید فراموش کرد،عبارتند از اینکه :

       اولا حق را خداوند نمی بخشد وثانیا این آیات شامل بعضی از گناهان نمی شود

بیان مطلب :

        بعضی براین باورند که حق الناس مورد آمرزش قرار نمی گیرد اما حق الله را خداوند می بخشد در حالی که این مطلب درست نیست ؛زیرا حق الله را هم خدا نمی بخشد بلکه گناهان را خداوند می آمرزد به این معنا که نماز ،از حق الله به شمار می رود حال اگر کسی توبه کرد ویا حسناتی را انجام داد که مشمول این آیۀ کریمه شد خداوند غفورورحیم  گناهان اورا می آمرزد وحتی گناهان را طبق آیۀ کریمه مبدل به حسنات می کند اما از حق خودش نمی گذرد به این معنا که هر چه نماز از او فوت شده باید همه را قضا کند. وآمرزش گناهان به این معنا نیست که دیگر تکلیف برای انجام فرائضی که از او فوت شده برداشته شود وهم چنین روزه که از حق الله به شمار می رود .پس این یک اشتباهی است که بعضی از آن غافلند وبر این باورند که حق الناس بخشیده نمی شود بلکه حق بخشیده نمی شود،چه حق الله باشد وچه حق الناس .

          بله یک فرقی بین این دو هست وآن این که در حق الله آنگونه که از روایات استفاده می شود وفقهاء ومراجع عظام حفظهم الله به آن فتوا می دهند این است که در جائی که مکلف شک داشته باشد به این که آیا نمازی از او فوت شده یا نه در موارد مشکوک تکلیف از او بر داشته شده ودر نتیجه نماز قضا به گردن او نمی باشد و در روزه که آن هم حق الله است مطلب همین گونه است ؛ اما به خلاف حق الناس که در مورد حق الناس باید احتیاط کند وآن مقداری را که در نظرش مشکوک است باید بپردازد تا یقین کند که ذمه اش بری شده است.به عنوان مثال در حق الله کسی شک دارد که آیا  یک ماه نماز از او فوت شده یا بیشتر . همان یک ماهی را که یقین دارد باید قضا کند اما اگر نمی داند که به شخصی هزار تومان بدهکار است یا بیشتر باید به مقداری که احتمال از آن بیشتر را نمی دهد بپر دازد تا مطمئن شود که دینی به گردن او باقی نمانده است .

  واما نکته دیگر این که بعضی از گناهان به قدری شدید هستند وسنگین می باشد که نه تنها حسنات آنها را از بین نمی برد بلکه آن گناهان به قدری سنگین وبزرگ هستند که حسنات را از بین می برند . به عنوان مثال اگر یک دیواری که کثیف باشد با یک رنگ پاک می شود ودیگر هیچ آثاری از آن کثافات باقی نمی ماند  اما گاهی دیوار مرطوب است ، قدرت تخریبی رطوبت به قدری زیاد است که نه تنها رنگ آن را پاک نمی کند بلکه آن رطوبت است که رنگ را هم خراب می کند اگر گچ هم باشد خراب می کتد سیمان هم همینطور و..  بعضی از گناهان به قدری قدرت تخریبی بالائی دارند که نه تنها حسنات آنها را پاک نمی کند بلکه آن گناهان، موجب از بین بردن حسنات می شوند وموجب حبط عمل  می شوتد.

 

 

دسته ها :

                          بسم الله الرحمن الرحيم

      اهميت نماز در كلام امام صادق(سلام الله عليها)(2)

ابو بصيرگفت :بر امّ حميده (عيال امام جعفر صادق (سلام الله عليها)وارد شدم تا او را در رحلت امام (ع)تسليت بگويم ،

او گريست ومن به گريۀ او گريستم آن گاه فرمود:«اي ابا محمد!اگر امام  صا دق(ع)را به هنگام وفات مي ديدي چيز عجيبي مشاهده مي كردي ،حضرت چشمان مبارك را گشودوفرمود:«با هر كه قرابت وبستگي دارم ، به نزد من گرد آوريد»ما هيچ كس را فرو گزار نكرده وهمگان را حاضر ساختيم ، امام (سلام الله عليه)به آنان نگريست وفرمود:

«انّ شفاعتنا لا تنال مستخفّابالصلاة»«بدرستيكه شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك بشمارد نمي رسد».

(سفينة البحار جلد /2 ص/19)

گويم زامام صادق اين طرفه حديث  

                                تا شيعه او   به لوح  دل    بنگارد

فرمود  كه    برشفاعت ما     نرسد    

                                  هر كس كه نماز را سبك بشمارد

 درقرآن هم در يك جا "مصلّين" را مورد عتاب قرار مي دهدآن جايي كه مي فرمايد :«فويل للمصلين»-

«وا ي به حال نماز گزاران »!! كدام دسته ؟

« الذينهم عن صلاتهم ساهون»-

«آن گروه از نماز گزاراني كه نماز را سبك مي شمارند».

(سوره ماعون آيه /4-5 )

          كلمه "ويل"از كلماتي است كه در مواردياستعمال شده كه حكايت ازقبح شديد آن عمل  مي كند.

 مانند عتاب كردن به منكرين معاد وقيامت مي فرمايد :

« ويل للمكذبين»

ويا در باره دروغگويان

« ويل لكل افاك اثيم»

ويا در باره عيب جويان « ويل لكل همزة لمزه»

ويا در مورد كم فروشان « ويل للمطففين»

وآياتي ديگري كه بيانگر اين معنا مي باشد.

آيا سبك شمردن از اين بدتر ! كه يك عمر نماز خوانده اما يك نماز صحيح وبدون غلط نخوانده است!!!

 در حالي كه فقهاء عظام( حفظهم الله)مي فرمايند :

 « اگر كسي يك غلط در نمازش باشد وبا علم به اآن با همان كيفيت نماز بخواند ، نمازش باطل است» بدين معنا كه بايدنماز را اعاده ويا قضا نمايد وطبق بعضي از مراجع عظام:

 «حتي المقدورنماز را به جماعت بخواند تا غلطهاي نمازش را برطرف كرده وصحيح شود».

          اما متأسفانه ديده مي شود عده اي از اين افراد، بدون هيچ ترس وواهمه اي از عواقب امر خود وبدون توجه به اهميت نماز به فكر تصحيح آن نيستند وشيطان آنها را اغفال كردهوبا القاء كردن بعضي از مطالب ، از قبيل اميد وار بودن به رحمت الهي وبه شفاعت شافعين بالاخص شفاعت اهل بيت (سلام الله عليهم ) و

آنها را از اين كه به نماز اهميت بدهند باز مي دارد وشايد كلام امام جعفر صادق (سلام الله عليه ) و تأكيد آن حضرت در آن موقعيت خاص، براي اين اميد نا بجا بوده است تا بعضي دچار وسوسه هاي شبطاني نشوندومسئله نماز را كوچك نشمارند

واين شفاعت را كه از موهبتهاي الهي بشمار مي رود را ، وسيله استخفاف در امر دين ، خاصه نماز قرار ندهند .

خدوند تبارك وتعالي ما را از شر شيطان ونفس اماره محافظت بفرمايدوما را از نماز گزاران واقعي قرار بدهد

آمين يا رب العالمين

دسته ها :

اهميت نماز در كلام امام صادق (عليه السلام )(2)

قال الصادق (عليه السلام ) :

«ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة»:

امام جعفر صادق (سلام الله عليه ) فرمودند :

«شفاعت ما شامل حال كساني كه نماز را سبك مي شمارند نمي شود»

 

نكته ديگر اين كه حضرت نفرمودند كه من شفاعت نمي كنم تا بعضي

 

پيش خود فكر كرده كه براي شفاعت از ديگران طلب شفاعت مي كنيم از

 

كلام حضرت استفاده مي شود كه كساني كه نماز را سبك بشمارند قابليت

 

شفاعت را ندارند مانند اطاقي كه نور گير ندارد قابليت تابش نور

 

 خورشيد را ندارد واز نور خورشيد محروم است ولذا در بعضي از

 

روايات آمده است كه شما خودتان را به ما برسانيد ما شما را نجات

 

 مي دهيم واين همان معناي قابليت را مي رساند

 

كسي كه نمازش را سبك بشما رد قابليت شفاعت را ندارد .

 

نكته ديگر اين كه :كلام در بارۀ كساني است كه نماز مي خوانند اما به

 

نماز اهميت نمي دهند نه در باره بي نمازُ صبحت از بي نماز نيست تا

 

كسي بگويد ما كه نماز مي خوانيم ، اصلا بي نماز وتارك الصلاة كه

 

مورد بحث نيست ؛ زيرا اگر كسي نماز نخواند طبق آيۀ قرآن اگر بدون

 

توبه از دنيا برود قطعا اهل جهنم است مگر آن كه سعادت يارش شود

 

وتوبه كرده واز كردۀ خود پشيمان شده والا طبق آيۀ شريفه جاي او

 

 در" سقر "يكي از دركات جهنم است در قرآن مي فرمايد كه بهشتيان از

 

دوزخيان سؤال مي كنند كه: «ما سلككم في سقر» =« شما چه كرديد

 

 كه شما رادر سقرآوردند »؟ در پاسخ مي گويند

 

« قالوا لم نكن من المصلين» =«ما نمازنمي خوانديم »

 

پس كلام در بارۀ نماز خوانها مي باشد قرآن مي فرمايد:

 

 « واي به حال نماز خوانان » :«فويل للمصلين»

 

 كدام دسته از نماز گذاران؟

 

 « الذينهم عن صلاتهم ساهون»=

 

 « آن كساني كه نماز را سبك مي شمارند»!!

آيا سبك شمردن از اين بيشتر كه يك عمر است كه نماز مي خواند

 

 اما در تمام عمر دوركعت نماز صحيح نخوانده است !!!

ادامه دارد...

دسته ها :

بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین

قال الصادق (علیه السلام )« انّ شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلا۵]  »=

امام جعفر صادق فرمودند :« به تحقیق شفاعت ما خانواده شامل حال کسانی که نمازشان را سبک می شمارند نمی شود»

بیان مطلب

قبل از بیان هر مطلبی ذکر نکاتی که اهمیت این روایت را بیان میکندلازم است :

الف – روایات زیادی از امام صادق (علیه السلام) ذکر شده است وشاید بتوان گفت که بیشترین روایاتی که به دست ما رسیده است از آن حضرت است به جهت فرصتی که در آن زمان پیدا شد وحوزه درسیکه در محضر آن حضرت بر پاشد وشاگردان وارسته وقابلی که در خدمت امام شرفیاب شدند این مقدمات باعث شد تا از وجود حضرت استفاده بیشتری شود در نتیجه روایات زیادی از حضرت ثبت شد وشیعه از برکات آن روایات پر بار وبی نیاز شد

ب- روایاتی که از حضرت نقل شده است دوگونه است بعضی از روایات در پاسخ از سؤالات بیان شده است وبرخی دیگر خود حضرت بیان فرموده اند وبرای اهل فن فرق بین این دو روشن است

ج – بیان این روایت در آخرین لحظات عمر مبارکشان بوده است که برای اهل بصیرت اهمیت زمانی به این معنا که کلام  در قالب وصیت از اهمیت بالائی برخوردار است .

د-دعوت اهل منزل برای بیان روایت به اهمیت آن می افزاید به این بیان که اگر افراد به خدمت حضرت شرفیاب می شدند واز حضرت در خواست مطلبی را می نمودند یک معنائی داشت ؛ اما آن که حضرت آنها را فرا خواندند واین توصیه را فرمودند اهمیت کلام را مضاعف می کند ودر مقام واقعه از قسم دوم است به این معنا که حضرت از اهل منزل خواستند تا جمع شوند سپس این روایت را بیان فرمودند

ه- روایت با حرف انّ آغاز می شود از خصوصیات این حرف به اصطلاح اهل ادب تأکید است

 اما به بیانی دیگر که بیانگر اهمیت کلام باشد است مانند اطلاعیه ای که خوانده می شود اگر آن خبر مهمی باشد قبل از خواندن آن ، عبارت توجه فرمائید را

 می گویند تا شنونده به آن اطلاعیه بیشتر اهمیت دهددر واقع  "انّّ´از چنین جایگاهی برخوردار است "

ادامه دارد...

دسته ها :
X