اعوذ بالله من الشسطان الرجیم
قال الله تبارک وتعالی :« ولنبلوکم بشی من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس والثمراتوبشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله وانا الیه راجعون اولئک علیهم صلوات من ربهم ورحمه واولئک هم المهتدون»=«قطعاهمه شما را باچیزی از ترس ، گرسنگی وکاهش در مالهاوجانهاومیوه هاآزمایش می کنیم وبشارت دهبه صبر کنندگان*آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می رسد، می گویند:«مااز آن خداییم ؛وبه سوی او باز می گردیم.»*اینها، همانهاهستندکه الطاف ورحمت خدا شامل حالشان شده؛ وآنها هدایت یافتگان هستند.» سوره بقره آیات/155/156/157سؤا ل
دیده می شود کسانی را که بسیار افراد خوبی هستند اما گرفتار مشکلات فراوان هستندوجود گرفتاریها برای مؤمنین برای چیست ؟پاسخ
افرادی که دچار مشکلات می شوند سه دسته هستند (1)-عده ای از آنها سزای اعمال خود را می بینند. (2)-گروهی دیگر کفاره گناهانشان می باشد.(3)-گرفتاریها موجب ترفیع در جاتشان می شود.بیان مطلب یک دسته از افرادی که دین ندارندوبه خداوند تبارک وتعالی کفر می ورزند یا مشرک ویا منافق هستند وخداوند در قرآن کریم جایگاه آنها را در دوزخ قرار داده است ودر پست ترین درکات جهنم به سر می برند «الذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون»=«آن کسانی کهکافر شدند،اولیای آنها طاغوتها هستند؛که آنها را از نور ، به سوی ظلمتها بیرون می برند؛ آنها اهل آتشند وهمیشه در آن خواهند ماند». (سوره بقره آیه257)این دسته اگر دردنیا با مشکلی مواجه شوند ، جزای اعمال آنهاست وهیچ تخفیفی در عذلب آنها نخواهد داد مانند آن جنایتکاری که در واقعه کربلا شرکت کردند وفرزند رسول الله (ص) را بالب تشنه به شهادت رسانیدندمانند شمر وحرمله وعمر سعد وابن زیادو...لعنةالله علیهم اجمعین اگر اینها گرفتار مختار شدند و...به سزای اعمال خود رسیدنداینها مصداق واقعی« اصحاب النار هم فیها خالدون»هستند.دسته دوم کسانی که ایمان دارند اما گرفتار هوای نفس وشیطان شده اند وسرپبچی از فرمان الهی نموده اند ، گرفتاری ومشکلات کفاره گناهان آنها بوده و موجب آمرزش گناهان آنها می شود تادر عالم پس از مرگ گرفتار نباشند.دسته سوم ، مؤمنین هستند که از متقین بوده اما گرفتار هستند که گرفتاری ومشکلات موجب ارتقاء درجات وقرب الی الله می شود .ادامه دارد...