معرفی وبلاگ
معارف اسلامی توسط: سید محسن فروغی
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 150654
تعداد نوشته ها : 226
تعداد نظرات : 15
Rss
طراح قالب

                                       بسم الله الرحمن الرحيم

                                   فرق حبّ وبغض فى اللّه با ساير حبّ وبغضها.

 

    (الف):از امتيازات مؤمنين مى‏باشد.

 

    بدين معنا كه اگر كسى بخواهد از اين موهبت الهى بر خوردار باشد بايد در سلك متقين قرار بگيرد چون اين امتيازى است كه خداوند به مؤمنين مرحمت مى‏فرمايد .

 

    (ب)مانند نور(تشكيكى)مى‏باشد،همان گونه كه نمى‏توان براى نور،حدّى را معيّن كرد ،يك شمع نور افشانى مى‏كند ،خورشيد هم نور افشانى مى‏كند، هر چه ايمان وتقوابيشتر باشد اين علاقه ومحبت زيادتر مى‏شود ونمى توان براى او حّدى را در نظر گرفت .

 

    (ج)حبّ وبغض فى اللّه جداى از حبّ وبغض ذوالقربى نيست:

 

    ازجمله امتيازاتى كه مى‏توان در اين مقام به آن اشاره كرد؛ جدا نبودن حبّ ذوالقربى از حبّ خداوند متعال

 

    (د)تقواى بيشتر، موجب "حبّ شديد"مى‏شود؛ چون علاقه معنوى وايمانى نوراست واين نور، به هراندازه‏اى كه ايمان قوى‏تر باشد در دلها زيادتر مى‏شود و هركسى به مقدارايمانى كه دارد از آن نور بهره مى‏برد

 

    (ه)تنها گناه‏ومعصيت، اورااز بين مى‏برد.

 

    از آن جائى كه پيدايش اين علاقه از ايمان است قهرابا خارج شدن از سلك متقين وروى آوردن به گناه ،ديگر فاسق قابليت داشتن چنين امتيازى را ندارد واين سرمايه بزرگ را از دست مى‏دهد

 

    (و)حبّ وبغض درقلوب مؤمنين طرفينى مى‏باشد.

 

    در علائق دنيوى چه بسا هستند كسانى كه دلبستگى زيادى نسبت به شخصى دارند در حالى كه طرف مقابل نسبت به او بى علاقه وبى تفاوت وگاهى از او نفرت دارند؛ چون انگيزه‏ها متفاوت است، اما در علائق ايمانى چون موهبتى است الهى ومقلب القلوب خداوند تبارك وتعالى مى‏باشد واين علاقه براى ايمان است وچون همه مؤمنين هدف خاصى رادنبال مى‏كنند ولذا خدواند متعال اين علاقه را طرفينى قرار داده است ؛بلكه اين علاقه به مؤمن، نشان دهنده اين معناست كه خداوند تبارك وتعالى هم آنها را دوست مى‏دارد ولذا مؤمنين يك ديگر را دوست داشته وخداوند هم مؤمنين را دوست مى‏دارد.

 

    به قول بابا طاهر:

 

     چه خوش بى مهربانى هردوسر بى    كه يك سر مهربانى درد سر بى 

 

    (ز)به زندگى معنا ومفهوم مى‏دهد.

 

    براى هيچ كس اين معنا پوشيده نيست كه انسان اجتماعى است وزندگى اجتماعى زمانى شيرين مى‏شود كه تعاون وهم كارى در آن باشد واين تعاون زمانى مفيد ومثمر ثمر واقع مى‏شود كه علاقه به يك ديگر باشد به بيان ديگر روح تعاون وهمكارى بدون علاقه در اجتماع كم اثر ودر بعضى از امور بى اثر خواهد بود وآنچه كه به تعاون جان مى‏دهد علاقه ومحبت نسيت به يك ديگر داشتن است واين سرمايه در سايه تقوا پيدا مى‏شود ولذا در اسلام به اين تحابب ودوستى، ارزش خاصى داده شده است واين معنا هم از آيات وهم احاديث اهل بيت« عليهم‏السلام » استفاده مى‏شود.

 

    (ح)وصال به آن موجب خستگى وسردى نمى‏شود.

 

    درعلائق مادى ونفسانى بعد ازوصال وبرآورده شدن خواهش نفسانى سردى حاصل مى‏شود؛اما درعشق وعلائق معنوى نه تنها وصال موجب سردى نمى‏شود بلكه علاقه شديدتر و بيشتر مى‏شود.

 

    (ط)حبّ وبغض فى اللّه محدودنيست وبراى آن غايت ونهايت وپايانى رانمى‏توان در نظر گرفت؛ هرقدر ايما

 

زيادتر وقوى‏تر شود اين علاقه زيادتر وشديدتر خواهد شد .

 

    (ى)حبّ وبغض معنوى مطلق است بخلاف حبّ وبغض دنيوى ومادّى؛به اين معنا كه علائق مادى چه بسا در يك مورد خلاصه مى‏شود به عنوان مثال اگر كسى را به خاطر مال وثروتش دوست دارد،فقط علاقه در همان مال وثروت خلاصه مى‏شود وچه بسانسبت به موارد ديگرمانند افكار وعقيده وسياست و فرهنگ و..با هم اختلاف داشته وحتى با او در بعضى از مسائل دشمنى هم داشته باشد ؛ اما در علائق ايمانى اين گونه نيست چون اين علاقه از عقيده وايمان سرچشمه مى‏گيرد وچون در اصول با هم اختلافى ندارند وصراط مستقيم يك راه است وهمه مؤمنين از يك عقيده برخوردارند وپيرو يك كتاب يعنى "قرآن" ويك مذهب حقه يعنى "شيعه دوازده امامى" مى‏باشند ؛لذااين علاقه در همه موارد ثابت واستوار مى‏باشد .

 

    (يا) تولّى وتبرّى از خصوصيات حبّ وبغض فى اللّه مى‏باشد.

 

    (يب)حبّ نفس(خودخواهى)و(خود بينى) در آن معنا ومفهوم نداشته وراه ندارد.

 

    (يج)جان ومال را فداى محبوب مى‏كند كه در بحث "ايثار وفداكارى"به آن اشاره شده است .

 

    (يد)همراه بااخلاص است ؛ بلكه لازمه آن داشتن اخلاص است ؛چون تااخلاص نباشد از اين امتياز بهره‏مند نخواهد شد.

 

    (يه)به جهت خوشنودى ورضاى خدامى باشد.

 

    تَحابُب فى‏اللّه يادوستى ورزيدن براى رضاى خدا.

 

    قال اللّه تبارك وتعالى : «يااحمد!وجبت محبتّى للمتحابيّن فىّ»= خداوند تبارك وتعالى در شب معراج به پيامبر « صلى‏الله‏ عليه‏ و‏آله »فرمود:محبت ودوستى من نسبت به كسانى كه فقط به انگيزه رضاى من به يكديگر مهر مى‏ورزند حتمى است .

نقل از كتاب آثار وبركات عرفان


دسته ها :
X